Hoe heet het ook alweer?!?

Woordvinding

Ken je dat gevoel dat een woord op het puntje van je tong ligt? Je komt er maar niet op, je graaft in je geheugen en je zucht en steunt. Je weet echt wat je wilt zeggen! Maar dat woord???

Kinderen die moeite hebben met taal of een TOS hebben, lopen hier dagelijks tegenaan.

Die frustratie die jij voelt als je niet op een woord kan komen voel jij af en toe. Een kind met TOS dus dagelijks! Vaak zelfs meerdere keren per dag.

 

Moeite om op een woord te komen

Bij ons komt het woord meestal wel naar boven als we even wachten, of als we nadenken over de eerste letter of klank. Ook kan het woord naar boven komen als we een omschrijving van het woord geven of als we het tekenen of uitbeelden via een gebaar. Voor kinderen met een TOS is dit anders.

 

Hoe kan jij merken dat jouw kind of jouw leerling moeite heeft om op woorden te komen?

  • Het kind heeft meer tijd nodig voor het vinden van een woord (4 seconde of langer).
  • Een zin wordt vaak niet afgemaakt of het kind blijft in de zin steken en herhaalt een stuk van de zin.
  • Het kind zegt vaak “eh”, “mmm”, “tja”, “ik weet het niet” of “hoe heet het ook al weer”. Hiermee probeert het kind tijd te rekken.
  • Het kind gebruikt vaak lege taal m.b.v. aanwijzende en persoonlijke voornaamwoorden. Het kind kan moeilijk op de inhoudswoorden komen.
  • Het kind gebruikt ondersteunende of vervangende gebaren.
  • Het kind kan gefrustreerd reageren en soms vermijdend of clownesk gedrag vertonen

 

Hoe kunnen we helpen?

Woordvindingsproblemen kunnen niet verholpen worden. Wel kunnen we kinderen strategieën aanreiken om beter op de woorden te kunnen komen. Het is heel belangrijk het kind de tijd te geven om te vertellen wat hij/zij wil zeggen. Soms kan het inbouwen van voldoende rust in de communicatie al een groot deel van de problemen verhelpen. Probeer de “op-commandosituaties” te vermijden.

Tip 1
Stel gerichte WIE, WAT, WAAR, WANNEER en HOE-vragen: Waar hoort het bij? Wat kan je ermee doen? Wat kan het doen? Hoe ziet het eruit? Waar is het van gemaakt? Waar kun je het vinden?

Tip 2
Vraag om verduidelijking: Wat bedoel je met…? Kun je het woord beschrijven?

Tip 3
Geef het kind categoriseer- of omschrijfoefeningen.

Tip 4
Je kunt ook de eerste letter of lettergreep van het woord geven. Deze manier van hulp wordt gegeven als uiterste om frustraties te voorkomen wanneer een woord niet kan worden opgeroepen.

Succes en groeten,

Chantal

#taalontwikkelingsstoornis #tos #taalontwikkeling #leerkracht #ouders #onlinelogopedie #thuisonderwijs #taal #basisonderwijs #woordenvinden #communiceren #bestlastig